شبکه بهداشت و درمان بابلسر
۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد
br ENGLISH
شرح وظايف

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .

حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری

وظیفه اصلی حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ؛ چرا که هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد . از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدید های درونی و نفوذی است ، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند . ثانیاً : با تشخیص و شناخت آفت های درونی ، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .

بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است :

1. هدف کلان و راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظورپیش برد اهداف سازمان .

2. اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های موثر و اطلاع رسانی به موقع ، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های موثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان.

 
 وظایف حراست

1- حراست پشتوانه محکمی برای سلامت جامعه اداری
2- وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف
3- نقش حراست در پیشگیری از وقوع تخلف ها
4- جلوگیری از بروز انواع فساد در سیستم اداری
5- حفظ سلامت مدیریت به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم
6- تعیین صلاحیت پرسنل در پستهای مدیریتی طبق دستورالعملهای مربوطه
7- حفاظت از اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده
8- ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی
9- طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه
10- شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی
11- پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی
12- تدوین دستورالعملهای حفاظتی
الف ) حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری

 

وظایف حراست برای رسیدن به اهداف

1. حفاظت و صیانت از کارکنان در برابر آسیب ها و تهدیدات احتمالی
2.
اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سیستم به مراجع ذی صلاح
3.
حفاظت از اماکن، تأسیسات و تجهیزات
4.
حفاظت از اسناد
5.
حفاظت IT
6. انجام مأموریت های محوله از سوی مرجع ذیصلاح

 
حراست به عنوان مشاور مدیریت: حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشرافی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود . البته بسیار روشن است که مسئولین حراست ، زمانی می توانند در این خصوص موفق باشند که از علم ، تخصص ،درایت و روشن بینی خوبی برخوردار باشند .

حفاظت از کارکنان: وظیفه نیروی انسانی،رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراستها حفظ سلامت نیروی انسانی است.

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ احقاق حقوق ارباب رجوع: یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها وارگانها ، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع.

شایسته سالاری (کمک به انتصاب افراد شایسته ) : طبق قانون ، انتصاب مسئولین به پست های حساس و مسئولین بخش های مختلف اداری ، باید پس از تعیین صلاحیت حراست دستگاه صورت گیرد.

 

نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها

سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف‌ها در سازمان به شرح زیر می باشد :

اول : نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده 

دوم : نقش اصلاح کننده یا درمان کننده 

سوم : نقش جداکننده از سیستم 

 

جلوگیری از بروز انواع فساد اداری

مفهوم کلی فساد اداری از دیدگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی :

عبارت است از اقدام های مأموران دولتی با هدف انتفاع وبهره برداری برای خود و یا اشخاص دیگر و یا در قبال دریافت مال خود و یا اشخاص دیگر که از راههای زیر انجام می پذیرد :

- نقض قوانین و مقررات اداری .

- تغییر و تفسیر قوانین و مقررات و ضوابط اداری .

- تغییر در قوانین و مقررات اداری .

- خودداری ، کند کاری یا کوتاهی در انجام وظایف قانونی در قبال ارباب رجوع .

- تسهیل و یا تسریع غیر عادی در انجام کار برای اشخاص معین در مقایسه با دیگران .

1399/08/29
Powered by DorsaPortal